Het is dinsdag 5 maart en ik verzorg een training aan polimedewerkers in het westen
van het land. We zijn bezig met het praktijkgedeelte van de dag.

De baliemedewerkster onderdrukt een zucht van irritatie terwijl ze een patiënt
voor de derde keer gaat vertellen dat ze twee afspraken heeft gecombineerd en
dat de patiënt het volgende mee moet nemen.

Ik besluit de praktijksituatie stil te leggen met een time-out. “Ik grijp in met
een time-out en dat doe ik om de volgende redenen: Wat ik hoor is dat je
zogenaamd komma-sukkel-taal gebruikt. Herken je dat? Wat zei je precies? Het
effect op de patiënt zou kunnen zijn dat hij zich een enorme sukkel voelt omdat
hij niet meteen begrijpt wat jij vertelt. Voel je wat ik bedoel? Mijn tip
hierin is: Als je merkt dat een patiënt je niet begrijpt doordat hij dezelfde
vragen aan je stelt of omdat je ziet dat hij niet-begrijpende ogen heeft, dan
dien jij dat als professional op te merken. Vertel je boodschap eens op een
andere manier en vat tussendoor samen wat je gezegd hebt. En let vooral op hoe
je iets zegt, jouw intonatie.

Ik leg de situatie ook stil omdat ik zie dat je een zucht van irritatie onderdrukt.
Non-verbaal communiceer je heel direct. Dat doet iets met een ander. Herken je
dat? Als je aan het werk bent, sta je midden op het podium. Alles wat je doet
of laat (zowel verbaal als non-verbaal) is zichtbaar.

Neem deze tips mee, want we gaan de praktijksituatie een moment terugdraaien en we
gaan het opnieuw spelen”.

Wat ik hierboven beschrijf is het leukste van mijn vak. Deelnemers inzicht geven in
hun gedrag en het effect van hun gedrag op de ander.

Als communicatietrainer begin ik bij het begin: De basisvaardigheden. Ik laat
deelnemers nadenken over wat communicatie is, de do’s en de don’ts,
stemgebruik, wat is je letterlijke tekst bij …., gesprekstechnieken,
bekrachtigend taalgebruik etc.

Ik ben gefascineerd door de verschillen in menselijk gedrag en neem de deelnemers
mee in de verschillende gedragsstijlen. Want weten hoe je zelf in elkaar zit en
je jouw interpersoonlijke vaardigheden kunt gebruiken om effectief met de ander
te communiceren is van groot belang om je werk zo interessant en verrassend
mogelijk te maken.

In een volgend artikel vertel ik meer over het trainen van basisvaardigheden.

Bent u nieuwsgierig geworden naar wat ik voor uw organisatie kan betekenen of zoekt
u een communicatietrainer in regio Den Bosch e.o. neem dan gerust contact op
met mij. Ik ben bereikbaar op het volgende nummer: 06-11495785

WP Feedback

Dive straight into the feedback!
Login below and you can start commenting using your own user instantly

Share This