frontoffice medewerkers | Angélique Heijmans Trainingen

 

 

 

 

Meerdere lijnen aannemen, dat doe je zo

Jouw leidinggevende verwacht van jou dat je alle lijnen aanneemt. Je werkt op een drukke post en dat betekent dat je dus bellers moet onderbreken. En dat is nou net wat jij heel onbeschoft vindt. “Dat kan ik toch niet doen, dat is onbeschoft. Iemand zit net in zijn verhaal en ik vind het lastig om iemand dan te onderbreken. Ik merk dat ik gestresst raak als er een nieuwe lijn binnenkomt, terwijl de andere beller nog midden in zijn verhaal zit”. 

Onbeschoft? Dat zit in je hoofd

Als dienstverlenend professional komt het niet in je op om iemand te onderbreken. En toch is het nodig. Het zit in je hoofd dat je hierdoor onbeschoft overkomt. Het gaat erom op welke manier je dat doet. 38% van je communicatie bestaat uit de manier waarop je je stem gebruikt. Ik leer het je stap-voor-stap.

Ik heb in dezelfde schoenen gestaan: Meerdere lijnen in de wacht zetten

Het is een kwestie van oefenen hoor. Ik vond het ook erg lastig op het moment dat ik in jouw schoenen stond. Want hoe zet je nu meerdere lijnen in de wacht en wat zeg je precies? Vraag nooit toestemming. Jij bent degene die aan het roer staat en dus jij bepaalt wat je doet. Wat doe je wél?

Mindset: Van spanning naar ontspanning

Stap 1: Zorg dat je altijd bodemcontact hebt en zeker als je het spannend vindt. Twee voeten op de grond. 

Stap 2: Denk bij jezelf “Haha, we hebben weer een beller en ik mag het oefenen”. 

Welke teksten gebruik je dan?

“Goedemorgen, naam organisatie, een moment alstublieft” en als je er nog een of zelfs meerdere lijnen hebt, herhaal je deze stappen totdat je alle bellers in de wacht hebt gezet. 

En wat dan als je met een beller in gesprek bent en er komt een nieuwe lijn binnen? Wacht op een natuurlijke rustpauze in de tekst van de beller met wie je op dat moment spreekt en zeg dan “Mijnheer (met naam), voordat u verder gaat” of “Mijnheer (met naam), excuses dat ik u onderbreek, ik neem een andere lijn aan en kom zo bij u terug, een moment alstublieft”.

Zo simpel is het

Meer dan dit is het niet. Het is een kwestie van veel oefenen en opbouwen van zelfvertrouwen. Over zelfvertrouwen gesproken, blijf me volgen want over dit onderwerp schrijf ik graag verhalen.

Laat je me weten hoe het je vergaat? Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen. Wil je meer informatie ontvangen over wat ik voor jou kan betekenen? Laat dan in het contactformulier je gegevens achter.

 

 

Contact

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

WP Feedback

Dive straight into the feedback!
Login below and you can start commenting using your own user instantly

Share This