“Daily, I become more” (Tony Robbins)

Snel aan de tijd voorbij gaan

Een veelgehoorde zin in ons dagelijks leven is “Ik heb geen tijd, ik heb het druk, ik heb er geen tijd voor..”. In onze huidige maatschappij gaan we te snel aan onze tijd voorbij. We nemen nauwelijks een moment om gebeurtenissen te ‘herbeleven’ doordat de tijd ons als het ware “Fast Forward” duwt. Probeer maar eens te bedenken wat je in het afgelopen weekend gedaan hebt. Met wie heb je gesproken en wat was de inhoud van dat gesprek? Wat heb je aan activiteiten ondernomen? Vaak weten we dat niet eens meer. Of we zeggen tegen elkaar “Goh het is alweer woensdag, wat vliegt de tijd toch snel”. We hollen door en ons leven is gevuld met van alles en nog wat.

Bewuster leven nodigt uit tot groei en ontwikkeling

En dat is ook de reden waarom het van belang is om regelmatig bij onszelf stil te staan. Bewuster leven. En al helemaal als je dagelijks in contact met klanten bent.

Ik moedig je dan ook aan om te reflecteren op je eigen gedrag. Reflecteren nodigt uit tot nadenken om waar nodig jezelf aan te sporen tot het zetten van kleinere stappen richting verbetering. Doe je dat niet, dan sta je stil.

Spiegeltje spiegeltje aan de wand en zelfreflectie

In omgang met de ander, de klant, kom je jezelf regelmatig tegen. Bij de ene persoon verloopt het contact moeiteloos en bij de ander merk je dat het minder soepel loopt. Je reageert in reactie op de ander, actie versus reactie. Groeien en dus ontwikkelen? Stel jezelf dan de volgende vraag: “Hoe sta ik ervoor?”

Hoe doe je dat dan, zelfreflectie?

Zelfreflectie kan je helpen om te leren anders te reageren op het gedrag van de ander. De ander is zichzelf en daar kun je niets aan veranderen. Je kunt alleen je eigen gedrag leren veranderen door zelf op onderzoek te gaan. Je neemt een kijkje in de spiegel.

Vul je gegevens in om gratis een oefening te downloaden 

Ja, stuur mij

 

WP Feedback

Dive straight into the feedback!
Login below and you can start commenting using your own user instantly

Share This